Biały dym z rury wydechowej – o czym świadczy?

2023-03-29 /524
Biały dym z rury wydechowej – o czym świadczy?

Zależy Ci na utrzymaniu dobrego stanu technicznego Twojego samochodu? Warto wiedzieć, że kolor spalin może wiele zdradzić na ten temat. Dzisiaj omówimy, co oznacza występowanie białego dymu z rury wydechowej.

Dlaczego leci biały dym z rury wydechowej?

Biały dym wydobywający się z rury wydechowej jest wynikiem podwyższonej wilgotności spalin. Zwykle jest to spowodowane niską temperaturą otoczenia, szczególnie w zimowe poranki, a efekt ten jest jeszcze bardziej widoczny podczas dodawania gazu tuż po odpaleniu samochodu, gdyż rura wydechowa jest wówczas jeszcze zimna.

Niemniej jednak, zdarza się czasem, że pojazd emituje biały dym w znacznie większej ilości niż inne pojazdy, zwłaszcza podczas jazdy w korku na wolnych obrotach. W takiej sytuacji kierowcy zwykle odruchowo dodają gazu, a w lusterku widzą jak za samochodem unosi się gęsta chmura dymu, którą zwykle mogą obserwować jedynie meteorolodzy patrzący na stratocumulusa. Wtedy zaczynają zastanawiać się, czy nie ma to związku z jakąś usterką.

Biały dym na zimnym silniku i przy odpalaniu

Bezpośrednimi przyczynami białego dymu, który wydobywa się z rury wydechowej na zimnym silniku, mogą być:

  • Woda w paliwie
  • Instalacja gazowa
  • Zimny wydech
  • Woda w tłumiku
  • Skropliny w układzie wydechowym, które powstały po nocy na dworze
  • Wilgotne powietrze na zewnątrz

Należy jednak zauważyć, że wymienione przyczyny kopcenia na biały kolor nie są mocno inwazyjne i nie wskazują na żadne poważne usterki. W rzeczywistości, poziom emisji spalin w przypadku różnych samochodów może być różny, nawet w tych samych warunkach atmosferycznych, zależnie od takich czynników jak stopień wzbogacenia mieszanki, normy Euro lub jakość paliwa.

Biały dym z rury wydechowej na ciepłym silniku

Poza nagrzaniem silnika, ważne jest także to, czy układ wydechowy jest dostatecznie rozgrzany. Skropliny, które zbierają się wewnątrz rury wydechowej i tłumików, mogą wydobywać się z niej dopóki nie zostanie ona w pełni nagrzana. Często dzieje się to dopiero po przejechaniu około 15 kilometrów, szczególnie w przypadku silników o zapłonie samoczynnym lub małolitrażowych benzynach.

Jeśli masz pewność, że auto jest już w pełni nagrzane, a mimo to dalej wydobywa się z niego biały dym, szczególnie po dodaniu gazu, to już nie jest normalne zjawisko. Biały dym zwykle towarzyszy spalaniu gazu LPG. W pozostałych przypadkach należy skontaktować się z mechanikiem.

Benzyna dymi na biało

Jak już wcześniej wspomnieliśmy, na zimnym silniku biały dym zwykle nie jest powodem do niepokoju, ponieważ najprawdopodobniej jest to związane z niską temperaturą silnika. Jednak, gdy para wodna wciąż wychodzi z wydechu po nagrzaniu silnika, wtedy warto przeprowadzić test szczelności układu chłodzenia.

Jednakże, istnieje pewien wyjątek dla aut z instalacją gazową. W przypadku spalania gazu podczas procesu spalania wydziela się para wodna, co jest normalnym zjawiskiem i nie powinno budzić niepokoju. Należy jednak pamiętać, że instalacja gazowa zwiększa ryzyko korozji w układzie wydechowym.

Diesel dymi na biało

W przypadku krótkotrwałego kopcenia po uruchomieniu zimnego silnika, skraplanie się wilgoci z powietrza jest normalne i nie powinno budzić zaniepokojenia. Jednak jeśli po nagrzaniu silnika wciąż wydobywa się biały dym z wydechu w dieslu, należy zacząć od sprawdzenia jakości paliwa i unikania tankowania od rezerwy po korek, ponieważ zawartość cząstek wody w ropie może zwiększyć wilgotność spalin i spowodować kopcenie. Jeśli problem nie leży w paliwie, należy sprawdzić, czy ciecz chłodząca nie dostaje się do komory spalania i czy nie ubywa płyn chłodniczy ze zbiorniczka wyrównawczego. W przypadku wykrycia nieszczelności należy sprawdzić cały układ chłodzenia, w tym chłodnicę, zbiorniczek i węże, a także korek zbiorniczka. Jeśli nie znajdziesz nieszczelności to tester w zbiorniczek i jak wyjdą siki to niestety uszczelka, albo pęknięta głowica.

Jak rozpoznać uszkodzenie uszczelki pod głowicą?

Istnieje tylko jedna metoda, która daje pewność weryfikacji uszczelki. Polega ona na użyciu tester z odczynnikiem, który jest nakładany na wlew płynu chłodniczego do zbiorniczka wyrównawczego. Standardowo płyn z odczynnikiem ma niebieski kolor, ale zmieni się na żółty lub zielonkawy, gdy będzie miał kontakt z dwutlenkiem węgla (spalinami). Warto zaznaczyć, że błędne diagnozowanie uszczelki pod głowicą po majonezie pod korkiem wlewu oleju jest bardzo częstym błędem wśród mechaników.

Kiedy silnik nie jest wystarczająco nagrzany przez jazdę krótkimi dystansami w mieście, olej nie ma szans odparować, a wchłonięta wilgoć powoduje powstanie specyficznego majonezu. Aby pozbyć się problemu, najlepiej przegonić auto na dystansie 20-30km. Jeśli majonez nie zniknie, oznacza to, że albo olej nadaje się do wymiany, albo faktycznie olej miesza się z płynem chłodniczym.

Jednak majonez nie jest dobrym wyznacznikiem uszkodzenia uszczelki pod głowicą, ponieważ nie zawsze oznacza on, że olej miesza się z płynem chłodniczym. W silniku znajdują się kanały olejowe i chłodnicze, a uszczelka ma za zadanie je separować. Uszkodzenie uszczelki nie zawsze przerywa się między komorą spalania, kanałem z płynem chłodniczym i kanałem olejowym jednocześnie. Najczęściej uszczelka wypala się z kanałem chłodniczym, co powoduje wypływanie białego dymu z rury wydechowej oraz kopcenie auta bez względu na obroty silnika. W silnikach benzynowych zazwyczaj towarzyszy temu wypadanie zapłonu, a wykręcona świeca zapłonowa ma mokry nalot.

Jest to sytuacja niebezpieczna, ponieważ spalający się płyn chłodniczy oznacza, że ubywa płynu i może dojść do przegrzania silnika. Dlatego ważne jest, aby dokładnie zbadać źródło problemu i podjąć odpowiednie kroki naprawcze.

 

 

Kuba Łuc

Kuba Łuc