Szybka kolej aglomeracyjna w ramach połączenia kolejowego z Krakowem?

     Połączenie kolejowe pomiędzy naszym miastem, a stolicą Małopolski od lat wywołuje wiele dyskusji i można by powiedzieć, że na dyskusjach się kończy, bo jak na razie wszystko pozostaje jedynie w sferze planów. Najnowszy pomysł to… uruchomienie połączenia z Olkusza do Krakowa przez Bukowno.

     Obecnie mieszkańcy Olkusza, aby dostać się do Krakowa, muszą borykać się ze staniem w długich korkach, bowiem skazani są tylko i wyłącznie na korzystanie z busów kursujących na trasie DK-94, która to stanowi obecnie jedyny ciąg komunikacyjny łączący Olkusz z Krakowem. Ten, kto jest zmuszony korzystać z niej na co dzień, doskonale wie, że przejazd do Krakowa stanowi często nie lada wyzwanie. TiRy, podwójne ciągłe, sygnalizacja świetlna, ograniczenia prędkości. Wszystko to powoduje, że przejazd tak krótkiego odcinka wydłuża się nawet do 1,5 godziny. Innej możliwości póki co nie ma, bowiem bliskość autostrady A4 skutecznie blokuje budowę konkurencyjnej dwupasmowej drogi.

     Niedawno olkuski poseł Jacek Osuch złożył interpelację do Ministra Infrastruktury o możliwości techniczne i koszty utworzenia połączenia Olkusz-Bukowno-Jaworzno-Kraków Główny. Z otrzymanej odpowiedzi wynika, że możliwość taka istnieje, natomiast trzeba zadać sobie zasadnicze pytanie, ile wyniesie czas przejazdu na takiej trasie? Zakładając, że pociąg będzie jechał z maksymalną prędkością i koniecznym będzie postój na każdej stacji, czas przejazdu wyniesie wtedy 1 godz. i 20 min. przy założeniu wariantu optymistycznego. Czy warto ponosić wysokie koszty tworzenia takiego połączenia, nie zyskując w zasadzie nic, bowiem czas przejazdu nie jest w żaden sposób konkurencyjny wobec połączenia drogą DK-94 (nawet pomimo wszelkich niedogodności, które na niej występują)? Nieroztropnym byłoby wydawanie publicznych pieniędzy na budowę łącznicy w Jaworznie na kwotę blisko 40 mln złotych tylko po to, aby na siłę połączenie takie stworzyć, ogłaszając przy tym swój sukces.

     Kompleksowym rozwiązaniem problemu komunikacyjnego Olkusza byłoby stworzenie szybkiej kolei aglomeracyjnej, łączącej Kraków z Katowicami przez Olkusz. Rozwiązanie takie, choć kosztowne i wymagające specjalistycznych rozwiązań inżynieryjnych (możliwe, że część trasy wiodłaby po estakadach, ze względu na ukształtowanie terenu) stanowiłoby realną alternatywę dla DK-94. Inwestycja w szybką kolej aglomeracyjną znacząco wpłynęłaby także na dynamiczny rozwój całego regionu oraz stanowiłaby impuls dla nowych inwestycji. Krótki czas czy wygoda przejazdu to tylko niektóre zalety takiego rozwiązania. Warto tutaj również wspomnieć o wymiernych korzyściach ekonomicznych oraz powstrzymaniu marginalizacji naszego miasta. Być może to właśnie Olkusz, leżący w przyszłości na trasie szybkiej kolei, stanowiłby realną alternatywę do zamieszkania dla części mieszkańców zatłoczonych dzielnic Krakowa i Katowic.

zdjęcie: lodzpost.com

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *