Ruszyły busy do Krzeszowic, jako opcja podróży do… Krakowa

Po tym, jak we wrześniu byliśmy świadkami klapy związanej z utworzeniem nowej linii autobusowej do Krakowa, teraz doczekaliśmy się nowej linii do Krzeszowic. Ona również została utworzona w ramach tzw „Piątki Kaczyńskiego” i zdaniem polityków obecnej partii rządzącej, ma być jedną z opcji podróży do… Krakowa. W jaki sposób? Czy nowe busy stanowią alternatywę dla tych kursujących przez DK 94? Szczegóły w materiale.

Przypominamy, że pod koniec sierpnia pojawiła się informacja, że w ramach słynnej „reaktywacji PKS-ów” zawartej w tzw „Piątce Kaczyńskiego”, 15 samorządów z Małopolski otrzyma dopłaty z tzw. „Funduszu Samorządowego” na utworzenie 38 linii komunikacyjnych o łącznej długości 1 832 kilometrów. Wśród nich pojawiły się m.in. trasy: Olkusz-Kraków, Olkusz-Trzyciąż-Kraków czy Olkusz-Krzeszowice. Najwięcej zasług w tym temacie przypisywał sobie wówczas olkuski parlamentarzysta Prawa i Sprawiedliwości Jacek Osuch, który w ogłoszeniu wyborczym na łamach Przeglądu Olkuskiego przekonywał, że wszystkie nowe autobusy zaczną kursować już we wrześniu. W sieci pojawił się nawet rozkład linii Olkusz-Kraków, który miał obowiązywać od 2 września.

Dotrzymaliśmy słowa! Już we wrześniu pierwsi mieszkańcy z terenu powiatu olkuskiego będą mogli skorzystać z trzech nowych linii komunikacyjnych utworzonych dzięki rządowym dotacjom z tzw „Funduszu Samorządowego”. […] Od lat mieszkańcy mniejszych miejscowości z naszego terenu przychodzili do mojego biura poselskiego z wnioskami o uruchomienie komunikacji w miejsce zlikwidowanych przed laty PKS-ów. Niestety samorządy nie były chętne dopłacać do nierentownych połączeń. Dziś sytuacja się zmienia. Przywracamy połączenia, z których kiedyś chętnie korzystali pasażerowie – przekonywał nowy wiceminister sportu i turystyki.

Ze wspomnianego rozkładu mogliśmy jednak wyczytać, że podróż z Olkusza do Krakowa miała liczyć sobie… 78 przystanków, mierzyć 69,7 km, a także trwać 1 godzinę i 49 minut. Już na pierwszy rzut oka widać było zatem, że o ile dla mieszkańców mniejszych miejscowości, przez które miała przebiegać trasa, takich jak Braciejówka, Jangrot czy Imbramowice, linia ta mogłaby mieć sens, tak dla mieszkańców Olkusza, Bukowna czy Bolesławia byłaby ona skrajnie nieopłacalna. Sprawę skomentował wówczas także m.in. Mateusz Kamionka ze Stowarzyszenia Inicjatyw Młodzieży Olkuskiej. Przypominamy, że organizacja ta na początku obecnego roku w zaledwie 30 dni zebrała ponad 1000 podpisów pod petycją na temat wprowadzenia nowych autobusów na linii Olkusz-Kraków.

Pomysł ostatnio zaprezentowany przez rząd nijak nie wpisuje się do naszych próśb. Oczywiście jesteśmy radzi, że mieszkańcy innych gmin takich, jak Krzeszowice czy Trzyciąż będą mieć ułatwiony dojazd do Krakowa, jednak dla mieszkańców Gminy Olkusz i gmin „zachodnich” naszego powiatu takie rozwiązanie jest niestety z ekonomicznego punktu widzenia wybitnie niekorzystne. […] Jako Stowarzyszenie Inicjatyw Młodzieży Olkuskiej dalej będziemy zabiegać o skomunikowanie naszego miasta ze stolicą województwa na miarę XXI wieku – podkreślał wiceprezes Stowarzyszenia „SIMO”.

W ostatnich dniach uruchomione zostały natomiast busy do Krzeszowic. Jak argumentowano przy ogłaszaniu nowej linii, ona również ma stanowić jedną z opcji podróży do Krakowa. Rozkład jazdy został bowiem zsynchronizowany z rozkładem pociągów na linii Krzeszowice-Kraków. Kiedy zagłębimy się jednak w szczegóły, to niestety zobaczymy, że, podobnie jak wspomniana wyżej linia Olkusz-Kraków, również nie stanowi ona za bardzo żadnej alternatywy dla dotychczasowych busów. Pierwszy problem pojawia się już, gdy spojrzymy na listę przystanków. Stacją początkową jest bowiem olkuski dworzec PKP, a na próżno szukać na niej „Supersamu”, czyli najbardziej obleganego przystanku w „Srebrnym Mieście”.

rozkład Olkusz Krzeszowice - Ruszyły busy do Krzeszowic, jako opcja podróży do... Krakowa

Przejazd na dworzec autobusowy w Krzeszowicach trwa z kolei 35 minut. Tak przynajmniej jest według rozkładu, bo, jak wiadomo, w praktyce czasem bywa z tym różnie. Ponadto fakt, że czas przejazdu na wszystkich liniach, zarówno tych startujących o 4:30, jak i 15:10 czy 20:55 trwa tyle samo, to przyjąć raczej należy, że jest to czas orientacyjny. Następnie trzeba przesiąść na pociąg do Krakowa. Czas oczekiwania waha się tutaj pomiędzy 7 a 18 minutami. Sama podróż pociągiem do stolicy naszego województwa wynosi z kolei od 32 do 40 minut. Przyjmując uśredniony czas, podróż do Krakowa wynosi zatem ok. 1 godzinę i 20 minut (oczywiście licząc, że podróż zarówno busem, jak i pociągiem przebiega zgodnie z rozkładem).

rozkład Krzeszowice Olkusz - Ruszyły busy do Krzeszowic, jako opcja podróży do... Krakowa

Ostatnim mankamentem jest z kolei fakt, że busy te, w odróżnieniu do tych kursujących przez „krajówkę”, jeżdżą tylko od poniedziałku do piątku, nie kursując w ogóle w święta. Jeżeli mowa natomiast o cenie biletu, to przejazd busem z Olkusza do Krzeszowic kosztuje 2 zł., a podróż pociągiem z Krzeszowic do Krakowa 5 zł. Bilet na bezpośredni bus do Krakowa wynosi dla porównania 8 zł. Nowa linia jest zatem o złotówkę tańsza, ale trzeba za to kupować bilet dwukrotnie i czekać kilkanaście minut na przyjazd pociągu (niekiedy także w deszczu czy na mrozie). Podsumowując, dla mieszkańców Olkusza, podróż do Krakowa przez Krzeszowice nie jest raczej żadną alternatywą dla dotychczasowych busów, gdyż czas podróży jest podobny, cena biletu o złotówkę niższa, ale za to musimy się przesiadać.

FA0DBC9C 2576 4566 B4BD E5968F4A30D3 - Ruszyły busy do Krzeszowic, jako opcja podróży do... Krakowa

Można co prawda rozwodzić się nad tym, która z tych dwóch opcji jest minimalnie korzystniejsza (ktoś woli np. połowę trasy spędzić w wygodniejszym od busa pociągu, nawet kosztem czekania od 7 do 18 minut na jego przyjazd), jednak pewnym jest, że wprowadzenie linii Olkusz-Krzeszowice w żadnym stopniu nie rozwiązało trwających od lat problemów komunikacyjnych związanych z podróżą do stolicy naszego województwa. Jedynymi osobami, dla których nowa linia może mieć wymierne korzyści, wydają się być bowiem osoby mieszkające w Gorenicach, Czernej czy Czatkowicach, czyli miejscowościach położonych niedaleko od Krzeszowic, przez które kursuje teraz bus i za jego pomocą mogą one dotrzeć na tamtejszy dworzec PKP.

Pełen rozkład nowych busów w wysokiej jakości można znaleźć klikając TUTAJ, a cennik klikając TUTAJ. W niedługim czasie przeprowadzimy także reportaż, w którym wybierzemy się, mierząc czas, do Krakowa korzystając z nowych busów do Krzeszowic, a wrócimy do Olkusza za pomocą dotychczas kursujących busów przez Drogę Krajową nr 94. Jakie natomiast jest Państwa zdanie na ten temat? Czy zamierzają Państwo podróżować nowymi autobusami do Krzeszowic do Krakowa? Serdecznie zachęcamy do dzielenia się swoimi przemyśleniami w komentarzach.

Michał Pasternak

Młody działacz społeczny, interesujący się sprawami lokalnymi ziemi olkuskiej, prawem oraz gospodarką.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *