Pozycjonowanie stron w Google – ile trwa cały proces?

Pozycjonowanie strony internetowej to proces, który bardzo często zamawiamy lub wykonujemy go samodzielnie. Podnosząc pozycję naszej strony www w wyszukiwarce Google, chcemy aby nasza witryna znalazła się jak najszybciej na wysokich lokatach i często sprawdzamy statystyki naszej strony. Pozycjonowanie jest jednak procesem złożonym i długotrwałym, a wyniki możemy zobaczyć w różnym odstępie czasowym. W tym tekście prezentujemy wszystkie najważniejsze informacje, o tym jak długo trwa i co wpływa na pozycjonowanie stron internetowych.

Ile trwa pozycjonowanie witryny internetowej?

Pierwszym pytaniem, jakie zazwyczaj pada podczas dyskusji o pozycjonowaniu, jest to, ile czasu ono trwa. Ogólnie nie ma jednej i konkretnej miary, dzięki której możemy określić po jakim czasie osiągniemy zadowalający nas wynik. Na rezultat wpływ ma również wiele innych czynników, które mogą na siebie wzajemnie wpływać i oddziaływać. Pozycjonowanie to proces długi i regularny. Pierwsze efekty zobaczyć można najczęściej po kilku tygodniach. Według wielu statystyk, np. SENUTO, czas trwania pozycjonowania witryny pod mało popularnymi hasłami to czas średnio do 3 miesięcy. Pod hasłami średnio popularnymi czas ten wydłuża się i oscyluje w granicach od 3 do 9 miesięcy. Jeśli chcemy wypozycjonować swoją witrynę pod najpopularniejszymi frazami w danej kategorii, możemy potrzebować na to nawet roku.

Cel jaki chcemy osiągnąć

Pierwszym czynnikiem, od którego zależy ogólny czas pozycjonowania naszej witryny, jest to, jaki cel chcemy osiągnąć. Głównie od niego zależy, ile zajmie nam wypromowanie witryny na odpowiednią pozycję w wynikach wyszukiwania Google. Analogicznie im wyższa pozycja, tym większe trudności i dłuższy czas pozycjonowania. Znacznie łatwiej dostać się do TOP10 pod danymi hasłami niż do TOP3 czy zaistnieć na najwyższej pozycji. Aby osiągać wysokie lokaty w Google, będziemy musieli stworzyć witrynę lepszą od witryn konkurencji pod większością elementów, co nie jest zadaniem prostym. Należy również wspomnieć, że konkurencyjne witryny znajdują się nie bez powodu na wysokich pozycjach i również korzystają z pozycjonowania strony internetowej.

SEO pozycjonowanie - Pozycjonowanie stron w Google - ile trwa cały proces?

Agencja seo wykonująca pozycjonowanie

Kolejnym czynnikiem, który ma wpływ na to, jak szybko będzie pozycjonowana nasza strona internetowa, ma także agencja, która zajmuje się naszą witryną. Na rynku działa wiele różnego rodzaju specjalistów, freelancerów, agencji inwektywach oraz seo, które oferuje usługę pozycjonowania. Każde rozwiązanie ma swoje plusy i minusy oraz może być mniej lub bardziej efektywne. Wybierając doświadczone agencje, w których przeważnie zapłacimy najwięcej, będziemy mogli liczyć na profesjonalne, skuteczne i efektywne działania pozycjonerskie. Gdy pracę zlecimy freelancerom, którzy nie posiadają tak wielu możliwości technicznych, zaplecza IT, narzędzi czy doświadczenia, czas ten naturalnie będzie dłuższy. Powierzając swoją stronę internetową nieodpowiednim osobom, możemy nawet stracić obecną pozycję, a ogólny czas osiągnięcia naszego zamierzonego celu wydłuży się jeszcze bardziej. Jeśli planujemy pozycjonować serwis www, zdecydowanie warto powierzać to zadanie sprawdzonym specjalistom lub agencjom seo. Osoby i firmy takie można dużo łatwiej zweryfikować oraz możemy oczekiwać od nich dużo większej wiedzy czy stosowania najnowszych rozwiązań.

Nakłady finansowe

Pieniądze, jak w każdej innej dziedzinie życia, tak i w pozycjonowaniu dają wiele możliwości. To właśnie w dużej mierze od nakładów finansowych zależy, jak szybko będzie pozycjonowana nasza witryna internetowa. Im więcej środków przekażemy na ten cel i im intensywniejsze kroki podejmiemy, tym szybciej uzyskamy zamierzony efekt. Według wielu badań ponad połowa klientów zlecających pozycjonowanie przeznacza na ten cel od 2 do 5 tysięcy złotych miesięcznie. Tylko kilkanaście procent płaci za te usługi więcej, a tylko kilka procent decyduje się przekazywać na pozycjonowanie środki o wartości ok. 9-10 tysięcy złotych. Pewnego rodzaju ciekawostką są też zdania, że nie warto przeznaczać więcej pieniędzy na pozycjonowanie witryny, gdyż działania te nie przynoszą już adekwatnych rezultatów i pieniądze nie będą efektywnie wykorzystywane. Gdy posiadamy spore środki, możemy skorzystać z kompleksowych audytów, optymalizacji witryny czy intensywnego linkowania zewnętrznego. Możemy też pozyskać jakościowe backlinki poprzez drogie artykuły sponsorowane z poczytnych serwisów czy angażować w pracę nad witryną wiele osób.

Obecny stan witryny internetowej

Ważnym czynnikiem wpływającym na czas pozycjonowania witryny internetowej jest jej obecny stan. Pozycja wyjściowa ma wiele wspólnego z tym, jak szybko osiągniemy zamierzone rezultaty. Im strona jest w lepszej kondycji, tym czas pozycjonowania będzie krótszy. Zgoła inną zależnością jest to, że pozycjonowanie najszybciej zauważyć można w początkowej fazie prac. Oznacza to, że im bardziej zaniedbana strona, tym, poprawiając podstawowe błędy, można pierwsze rezultaty zauważyć szybciej. Na pozycjonowanie wpływ ma rodzaj domeny, historia domeny, dotychczasowe prace pozycjonerskie, struktura witryny i technologia, w jakiej została wykonana, czy to, jak dużo contentu się na niej znajduje i jak dużo pracy trzeba włożyć w doprowadzenie jej do dobrego stanu. Znacznie prościej i szybciej pozycjonować będzie się witryny, które są obecnie w sieci kilka lat, posiadają content i są jedynie zaniedbane, niż witryny źle wykonane i tworzone w danym momencie.

Branża i kategoria

Ostatnim czynnikiem, który wpływa na czas pozycjonowania i który często jest bagatelizowany, jest branża, w jakiej chcemy się promować. Wiele osób sądzi, iż czas pozycjonowania jest ogólny i nie zależy od tego, w jakich kategoriach będziemy podnosili pozycję naszej strony internetowej. W rzeczywistości jest to ważny czynnik, który może nawet podwoić czas potrzebny na wypromowanie się w Google. Niektóre branże są popularniejsze od innych i panuje w nich dużo większa konkurencja. Oznacza to, że jeśli chcemy być w nich na wysokich pozycjach, musimy wykonać dużo więcej pracy i pokonać dużo większą ilość stron konkurencyjnych. Pewnego rodzaju przykładem może być branża motoryzacyjna, w której wypromowanie witryny z TOP50 do TOP10 zajmuje przeciętnie ok. 130 dni. Gdy promować będziemy się w kategorii finanse osobiste, czas ten będzie wynosił tylko ok. 80 dni. Ogólna zasada, jaka panuje przy tym elemencie jak taka, iż im większa popularność danej kategorii, tym większa konkurencja i tym dłużej przebiega proces pozycjonowania.

Michał Pasternak

Młody działacz społeczny, interesujący się sprawami lokalnymi ziemi olkuskiej, prawem oraz gospodarką.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *