Po naszej interwencji, władze Olkusza podjęły stosowne kroki, w sprawie sprostowania błędów o Krwawej Środzie!

     31 lipca obchodziliśmy 77. rocznicę Krwawej Środy w Olkuszu – serii mordów i tortur na lokalnej społeczności. Wszystko zaczęło się w nocy z 15 na 16 lipca 1940 roku, kiedy to nieznany włamywacz zamordował niemieckiego żandarma, mieszkającego wówczas w Olkuszu. Mimo, że nie było wątpliwości, że nie było to morderstwo polityczne, to Niemcy wykorzystali to wydarzenie do krwawej zemsty na Olkuszanach. 16 lipca rozstrzelano 20 osób na dzisiejszej ul. 20 Straconych, a 31 lipca tego roku, Niemcy wywlekli z domów wszystkich mężczyzn w wieku od 15 do 55 lat i sprowadzili na rynek. Okupanci kazali Olkuszanom leżeć przez kilka godzin na bruku, w ogromnym upale, twarzami do ziemi. Mężczyzn bito, kopano i wyszydzano. Każdego, kto zdecydował się na ucieczkę czekała śmierć. W Szkole Podstawowej nr 2 rozpalono ognisko, przez które kazano skakać Żydom, podczas nieustannego okładania batem. Były też ofiary śmiertelne. Na placu obok ówczesnego klasztoru Augustianów powieszono kolejną grupę Żydów i Polaków. Dziesięć dni później, z wyczerpania zmarł, męczony tamtego dnia, ksiądz kanonik Piotr Mączka. 20 ciężko pobitych Olkuszan wywieziono do więzienia w Sosnowcu. Nie minęło pół roku, a wszyscy zaczęli wspominać ten dzień, jako Krwawą Środę.

     Jednym ze źródeł, upamiętniających te dramatyczne wydarzenia, jest amerykańska encyklopedia, opracowana przez Muzeum Holokaustu w Waszyngtonie, zatytułowana “Encyklopedia Obozów i Gett: 1933-1945” (The United States Holocaust Memorial Museum Encyclopedia of Camps and Ghettos: 1933-1945), która została wydana przez wydawnictwo Uniwersytetu Indiana w USA w 2009 i 2012 roku. We wspomnianej publikacji Muzeum Holokaustu, znajdują się jednak błędy, które wkradły się do hasła „Olkusz” (drugi tom „Encyklopedii …”). Zawarte są w niej bowiem informacje, jakoby Żydzi byli jedynymi ofiarami Krwawej Środy w Olkuszu 31 lipca 1940 roku. Ponadto, pół miesiąca wcześniej, rzekomo miano rozstrzelać w Olkuszu dwudziestu Żydów, a faktycznie ofiarami niemieckiej egzekucji z 16 lipca tego roku było dwudziestu Polaków, których nazwiska już dawno ustalono – 5 Olkuszan i 15 mieszkańców Sosnowca.

     Niestety, przez wiele lat na błędne informacje odnośnie Krwawej Środy, zawarte w tej encyklopedii nie zwrócono uwagi, chociaż nie ma wątpliwości, że hitlerowski odwet za zastrzelenie niemieckiego żandarma dotknął wielu mężczyzn z Olkusza, nie tylko Żydów. Co więcej, nawet w Żydowskim Instytucie Historycznym w Warszawie znajdują się wspomnienia dwóch świadków z Olkusza, którzy jednoznacznie potwierdzają ten fakt. Przy okazji rocznicy Krwawej Środy, informowaliśmy, że jest to kolejny rok, w którym władze miasta nie podjęły interwencji w sprawie pomyłki w amerykańskiej encyklopedii. Z radością informujemy, że kilka dni po naszej interwencji, władze miasta postanowiły podjąć wreszcie stosowne kroki w tej sprawie.

     United States Holocaust Memorial Museum oraz Yad Vashem The Holocaust Martyrs’ and Heroes’ Remembrance Authority otrzymały pisma, w których zaznaczono błędne fragmenty, dotyczące olkuskiej Krwawej Środy, wraz z prośbą o zmianę feralnych fragmentów. Cytując fragment pisma: „Szanowni Państwo, z przykrością stwierdzam, że w opracowanej przez Państwa “Encyklopedii Obozów i Gett: 1933-1945” (The United States Holocaust Memorial Museum Encyclopedia of Camps and Ghettos: 1933-1945), która została wydana przez wydawnictwo Uniwersytetu Indiana w USA w 2009 i 2012 roku, znajdują się błędy rzeczowe. W haśle „Olkusz” zostało napisane: „A German policeman was murdered by an unknown assailant on July 16, 1940. In reprisal 20 Jews were publicly executed. On July 31, 1940, „Bloody Wednesday,” Jews were forced to lie on the ground for hours and were beaten…” (tłumaczenie: 16 lipca 1940 roku, Niemiecki żandarm został zamordowany przez nieznanego napastnika. W ramach odwetu, dokonano publicznej egzekucji na 20 Żydach. 31 lipca 1940 roku, w Krwawą Środę, Żydzi byli zmuszeni do leżenia na ziemi przez wiele godzin oraz byli bici). W tej informacji są dwa poważne błędy rzeczowe.

     1. Wynika z niej, jakoby Żydzi byli jedynymi ofiarami „Krwawej Środy” w Olkuszu 31 lipca 1940 roku. Tymczasem nie jest to prawdą. Podczas „Krwawej Środy” w Olkuszu byli prześladowani wszyscy mieszkańcy Olkusza, zarówno Polacy, jak i Żydzi (mężczyźni w wieku od 15 do 55 lat). O tym bezspornym fakcie świadczą zarówno relacje bezpośrednich uczestników tych tragicznych wydarzeń, jak i wszelkie opracowania naukowe.

     2. W notatce stwierdza się, że, w ramach represji za zabicie niemieckiego policjanta, 20 Żydów zostało publicznie rozstrzelanych. To nieprawda. W dniu 16 lipca 1940 roku, w ramach represji za zabicie niemieckiego policjanta zostało rozstrzelanych 20 Polaków, w tym pięciu mieszkańców Olkusza. Lista ofiar jest doskonale znana i dostępna w opracowaniach historycznych. […] W załączniku przesyłam skany wybranych opracowań naukowych, które przedstawiają prawdziwy opis tych tragicznych wydarzeń. Zwracam się, w imię prawdy historycznej i szacunku dla ofiar, o bezzwłoczne poprawienie wskazanych błędów rzeczowych na Państwa stronie internetowej oraz poprawienie błędów w kolejnych wydaniach „Encyclopedia of Camps and Ghettos: 1933-1945”. Z poważaniem, Roman Piaśnik, Burmistrz Miasta i Gminy Olkusz.”

     31 lipca bieżącego roku, w rocznicę Krwawej Środy, odbyły się również uroczystości upamiętniające te wydarzenia. Na olkuskim rynku zebrali się przedstawiciele władz samorządowych, parlamentarzystów, ugrupowań politycznych oraz lokalnych stowarzyszeń historycznych i patriotycznych, by złożyć pamiątkowe wieńce pod okolicznościowym pomnikiem. Podjęte kroki w celu sprostowania nieprawdziwych informacji w amerykańskiej encyklopedii oraz coroczne, lokalne uroczystości, z pewnością napawają dumą oraz dają nadzieję, że pamięć o ofiarach nigdy nie zginie.

3 thoughts on “Po naszej interwencji, władze Olkusza podjęły stosowne kroki, w sprawie sprostowania błędów o Krwawej Środzie!

  • Pingback:Olkusz pamiętał o Krwawej Środzie - Kurier Olkuski

  • Grudzień 4, 2018 at 7:39 pm
    Permalink

    „Na placu obok ówczesnego klasztoru Augustianów powieszono kolejną grupę Żydów i Polaków.”
    To nieprawda, a właściwie kilka nieprawd:
    1. „ówczesny” klasztor Augustianów rozebrano ponad sto lat wcześniej,
    2. na placu poaugustiańskim powieszono trzech olkuskich Żydów (Glajtmana, Macnera i Pinkusa) przeszło 19 miesięcy po „krwawej środzie”,
    3. na placu tym nie dokonywano egzekucji Polaków, przynajmniej w znaczeniu „nie Żydów”.
    Mam nadzieję, że powyższej informacji nie podsunięto autorom amerykańskiej encyklopedii w ramach sprostowania.
    Pozdrawiam,
    Krzysztof Kocjan

    Reply
  • Pingback:Pamiętali o "Krwawej Środzie" w Olkuszu - Kurier Olkuski

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *