Płatki jaglane. Czy są tak samo zdrowe i wartościowe jak kasza jaglana?

2022-07-05 /202
Płatki jaglane. Czy są tak samo zdrowe i wartościowe jak kasza jaglana?
źródło: fot. freepik.com

Płatki jaglane podobnie jak kasza jaglana powstają z prosa. Z tą różnicą, że płatki zostają dodatkowo poddane lekkiej obróbce tzn. parowaniu i zgnieceniu, dzięki czemu można bez wcześniejszej obróbki termicznej.  Są bogatym źródłem witamin i minerałów, które wspierają prawidłową prace organizmu, a w szczególności układu nerwowego.

Płatki jaglane – właściwości

  • Witamina E („młodości”) – to silny przeciwutleniacz, którego zadaniem jest ochrona organizmu przed uszkodzeniem komórek przez wolne rodniki. Przeciwdziała również tworzeniu się zakrzepom. Witamina E niezbędna jest również u kobiet będących w ciąży, gdyż odpowiedzialna jest za prawidłowy rozwój płodu. Skutecznie opoźnia proces starzenia się skóry.
  • Witaminy z grupy B (B3, B6 i B9) ¬ wykazują dobroczynny wpływ na prace układu nerwowego, układu krążenia, wspomagają  regulację poziomu cholesterolu ( obniżają „zły” cholesterol LDL oraz trójglicerydy). Zwiększają również produkcję przekaźników nerwowych, które odpowiedzialne są za prawidłowy apetyt, sen oraz samopoczucie.
  • Magnez – wspomaga prawidłowe funkcjonowanie układu odpornościowego, a także nerwowego. Pozytywnie wpływa na pracę serca, zmniejszając tym samym ryzyko wystąpienia choroby niedokrwiennej oraz arytmii serca. U osób z cukrzycą typu II minimalizuje insulinoodporność oraz ryzyko pojawienia się przewlekłych powikłań cukrzycowych takich jak: zwyrodnienia układu nerwowego czy też uszkodzenia narządu wzroku. Pomaga również utrzymać optymalne ciśnienie krwi w organizmie.
  • Lecytyna – zawiera cholinę, która wspomaga pracę układu nerwowego poprawiając koncentrację i pamięć, wspomaga regenerację organizmu po wysiłku fizycznym. Odgrywa również kluczową role w procesie trawienia tłuszczów zmniejszając ryzyko odkładania się go w nieodpowiednich miejscach – minimalizuje ryzyko otyłości.
  • Fosfor – bierze udział w mineralizacji kości i zębów, dbając o ich zdrowie oraz pomaga w utrzymaniu prawidłowej równowagi kwasowo-zasadowej w organizmie.
  • Żelazo – główny składnik hemoglobiny oraz mioglobiny pomaga w sprawnych transporcie tlenu w tkankach mięśniowych, wspiera funkcjonowanie układu nerwowego oraz odpornościowego, chroniąc organizm przed różnego rodzaju infekcjami. Co więcej, podobnie ja witamina E opóźnia proces starzenia się skóry.
  • Potas – ma kluczowe znaczenie dla prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego i mięśniowego. Szczególnie istotny u osób aktywnych fizycznie.

Płatki jaglane – gluten

Proso nie zawiera glutenu, dlatego też zarówno płatki jaglane, jak i kasza jaglana są produktami w pełni bezpiecznymi, które mogą być spożywane przez osoby chorujące na celiakię, które stosują dietę bezglutenową. Płatki jaglane to idealny zamiennik zwykłych płatów owsianych.

Płatki jaglane – wrażliwy żołądek

Płatki jaglane są produktem lekkostrawnych, dlatego też świetnie sprawdzą się u osób z delikatnym żołądkiem. Co więcej, nie trzeba rezygnować z płatków nawet jeśli borykamy się z alergią na białko mleka krowiego – wystarczy, ugotować płatki na wodzie.

Płatki jaglane – odchudzanie, kalorie

Płatki jaglane posiadają zbliżoną wartość energetyczną do płatków owsianych. W 100 gramach płatków znajduje się około 370 kcal. Mimo że są dość kaloryczne to, posiadają w sobie wiele witamin i minerałów, błonnika oraz krzem, który poprawia przemianę materii. Płatki jaglane z powodzeniem można stosować, będąc na diecie redukcyjnej.

Płatki jaglane – indeks glikemiczny

Ugotowane płatki jaglane posiadają wysoki IG (Indeks Glikemiczny) na poziomie 71. Z tego powodu płatki nie są zalecane diabetykom lub osób będących na diecie niskocukrowej. Dużo korzystniej dla takich osób wypadają płatki owsiane, których wartość IG (po ugotowaniu) wynosi 60.

Jak jeść płatki jaglane?

Płatki jaglane to idealny sposób na pożywną i lekkostrawną przekąskę. Można je zjeść na surowo jako dodatek do jogurtu lub ugotować na mleku czy też wodzie, dodając do tego np. suszone lub świeże owoce, a także cynamon. Płatki jaglane stanowią również świetną alternatywę jako panierka do kotletów w wersji wegańskiej lub tradycyjnej.
 

Ewa Grzebyk

Ewa Grzebyk