Miernik do pomiaru grubości lakieru - po co i dla kogo?

2021-02-10 /43
Miernik do pomiaru grubości lakieru - po co i dla kogo?
źródło: fot. freepik.com

Decydując się na zakup używanego samochodu nigdy nie jesteśmy pewni, jaką historię ma ono za sobą. Zatajanie poprawek lakierniczych jest nieuczciwą, ale niestety wciąż często stosowaną praktyką wśród sprzedających. Dlatego w sprzedaży dostępne są mierniki grubości lakieru, które pomogą nam wykryć drobne oszustwa handlarzy.

Dlaczego warto dokładnie sprawdzić stan lakieru?

Kupując samochód często jesteśmy tak entuzjastycznie do niego nastawieni, że pomijamy pewne aspekty, na które powinniśmy zwrócić uwagę. Może to sprawić, że niepotrzebnie przepłacimy, lub trudno nam będzie korzystnie odsprzedać takie auto. Dobrze zrobione poprawki lakiernicze to nic strasznego, jednak powinniśmy się o nich dowiedzieć przed finalizacją transakcji. O takie miejsca należy szczególnie dbać, aby nie pojawiła się na nich w przyszłości korozja. Zdarzają się też samochody powypadkowe, z dużymi naprawami, lub nawet wymienianymi całymi elementami, o czym sprzedający niekoniecznie będą chcieli nas poinformować. Taki pojazd nie będzie dobrze spełniał swojej funkcji, może ulec uszkodzeniu, a w przypadku kolizji rozłożenie energii będzie zupełnie inne niż w nowym samochodzie, co przekłada się na bezpieczeństwo pasażerów. 

Jak sprawdzić, czy grubość lakieru jest fabryczna?

Nowoczesny, cyfrowy miernik do pomiaru grubości lakieru samochodowego pokazuje bardzo dokładny wynik, z niewielkim błędem obliczeń. Grubość lakieru może jednak naturalnie różnić się między poszczególnymi elementami, nawet w obrębie jednego pojazdu. W fabrycznych lakierniach nakłada się warstwę, zależną od marki i użytych materiałów, dochodzącą nawet do 150um, zazwyczaj jest to jednak około 100um. Wskazania około 200um lub więcej będą świadczyć o poprawkach, bynajmniej nie naniesionych przez producenta. Wiele mierników posiada przyjazny użytkownikowi interfejs, interpretujący wyniki na bieżąco. Warto też zaopatrzyć się w urządzenie przeznaczone do blach nie tylko stalowych, ale też aluminiowych. Niektóre aparaty odróżniają także warstwy metalu i lakieru od ocynku, co jest przydatne przy sprawdzaniu właściwości antykorozyjnych pojazdu.

Bogusław Nowak

Bogusław Nowak