Malowanie konstrukcji stalowych - o czym warto wiedzieć?

Każda stalowa konstrukcja, niezależnie od tego, czy jest nowa czy nie, jeśli jest narażona na warunki atmosferyczne, takie jak powietrze, deszcz, zmienne temperatury czy promieniowanie UV, zacznie ulegać korozji. Aby zminimalizować ten proces, powinniśmy jak najszybciej zastosować odpowiednie środki ochrony antykorozyjnej, które są przyjazne dla środowiska.
Konstrukcje metalowe - z jakich surowców powstają?
Przed dokonaniem wyboru odpowiedniego środka ochrony antykorozyjnej, musimy najpierw określić, z jakiego typu materiałem mamy do czynienia. Najczęściej używane są konstrukcje wykonane z:
- Stali ocynkowanej - jest to stal, która już na etapie tworzenia stopu została poddana procesowi zabezpieczającemu. Jeżeli jej powłoka nie jest uszkodzona, nie potrzebuje dodatkowych środków ochrony, a po ewentualnym uszkodzeniu wystarczy pokrycie jej powierzchni gruntowym środkiem antykorozyjnym.
- Stali czarnej (stali węglowej) - wymaga specjalistycznej ochrony, ponieważ jest to materiał szczególnie podatny na korozję. Najlepszym sposobem ochrony czarnej stali jest pokrycie jej pigmentem antykorozyjnym.
- Aluminium - jest to materiał lekki i odporny na procesy korozji, dlatego też malowanie konstrukcji aluminiowych ma na celu przede wszystkim poprawę ich estetyki.
- Żeliwa - mimo swojej wytrzymałości, jest ono również niezwykle podatne na działanie wilgoci. W takim przypadku niezbędne jest zabezpieczenie konstrukcji żeliwnej za pomocą farby morskiej.
Jak przygotować stal przed malowaniem?
Przed przystąpieniem do malowania konstrukcji stalowej, kluczowe jest odpowiednie przygotowanie powierzchni. Piaskowanie nie jest konieczne, jednakże niezwykle ważne jest odtłuszczenie stali. Nowy materiał jest zazwyczaj tłusty, a farba nie przylega do tłustego podłoża. Aby odpowiednio odtłuścić powierzchnię, wystarczy przemyć ją wodą z dodatkiem detergentu. Następnie stal należy opłukać, aby pozbyć się resztek detergentu. Jeśli mamy do czynienia z konstrukcją o dużych wymiarach, warto zastosować myjkę ciśnieniową z rotacyjną dyszą. Po wysuszeniu powierzchni, nałożymy na nią środek antykorozyjny.
Jaką farbę antykorozyjną wybrać?
Najpopularniejsze na rynku są farby jednoskładnikowe, zwłaszcza te oparte na alkidach i poliwinylach. Są szybkoschnące i łatwe w aplikacji. Podobne cechy prezentuje również farba antykorozyjna dwuskładnikowa, na przykład grunt epoksydowy, szybkoschnący i dobrze kryjący. Innym typem jest farba poliuretanowa, która łączy właściwości ochronne i dekoracyjne. Farby dwuskładnikowe są polecane szczególnie dla konstrukcji narażonych na ścieranie i uszkodzenia mechaniczne.
Pierwszym krokiem w wyborze środka ochronnego powinno być określenie warunków, w jakich będzie się znajdować konstrukcja oraz jej przeznaczenie. Farby antykorozyjne różnią się ze względu na środowisko, od suchego po bardzo agresywne. Ważnym aspektem wyboru jest też trwałość zabezpieczenia. Wyróżniamy cztery kategorie:
L – Trwałość do 7 lat,
M – Trwałość od 7-15 lat,
H – Trwałość od 15-25 lat,
VM – Trwałość powyżej 25 lat.
Techniki malowania konstrukcji stalowych
Malowanie konstrukcji stalowych można przeprowadzić na różne sposoby: malowanie hydrodynamiczne, malowanie natryskiem pneumatycznym oraz malowanie ręczne.
Malowanie hydrodynamiczne
To ekonomiczne i przyjazne dla środowiska rozwiązanie, szczególnie dobre dla dużych powierzchni. Technika ta polega na rozpyleniu farby za pomocą specjalnej dyszy. Malowanie hydrodynamiczne pozwala na szybkie utworzenie szczelnej warstwy ochronnej, zapewniającej dobre zabezpieczenie przed wilgocią. Ze względu na efektywność i oszczędność zużywanych materiałów, jest to popularna technika stosowana w miejscach o dużej wilgotności, takich jak przemysł stoczniowy i morski, a także w produkcji wagonów kolejowych i warsztatach malarskich.
Malowanie natryskowe
Technika natrysku pneumatycznego jest często stosowana przy dużych powierzchniach. Dzięki niej możemy zabezpieczyć wiele konstrukcji metalowych – stalowych, żeliwnych, wykonanych ze stali nierdzewnej, galwanizowanych i innych, które mogą korodować po kontakcie z powietrzem lub wilgocią.
Malowanie ręczne
Jest to najstarsza technika malowania, polegająca na ręcznym aplikowaniu farby za pomocą pędzla lub wałka. Ze względu na czasochłonność i mniej estetyczne wykończenie, stosuje się go głównie przy malowaniu małych elementów lub miejsc trudno dostępnych.
O czym warto pamiętać?
Warto pamiętać, że im grubsza jest warstwa farby, tym dłużej zabezpieczenie będzie skuteczne. Gruba powłoka chroni przed czynnikami takimi jak powietrze, woda, skoki ciśnienia, sól i zapobiega dalszemu rozwojowi rdzy. Szczególnie należy zwrócić uwagę na miejsca trudno dostępne, gdzie korozja najczęściej się pojawia. Pamiętajmy również, że ochrona antykorozyjna to nie to samo co zwykłe malowanie konstrukcji stalowych.